Treceți la conținutul principal

Adevărul minciunilor

  • Am incomoda senzație că, oricât de sincer aș fi, spun ceva ce nu reprezintă tocmai ceea ce am vrut să zic. 
  • Lucrurile nu sunt așa cum le vedem, ci așa cum ni le amintim.
  • Fiindcă viața reală, adevărata viață n-a fost și nici nu va fi vreodată suficientă pentru a satisface dorințele omenești.
  •  Fantezia cu care suntem dotați este un dar demonic. Ea deschide continuu o prăpastie între ceea ce suntem și ceea ce am vrea să fim, între ceea ce avem și ceea ce  dorim.
  •  Oamenii nu trăiesc numai din adevăruri; ei au nevoie și de minciuni: de cele pe care le inventează de bunăvoie, nu care sunt impuse, de cele care se prezintă așa cum sunt, nu deghizate în veșmintele istoriei. Ficțiunea le îmbogățește existența, o completează și, un timp, îi salvează de condiția lor tragică, omenească: aceea de a dori și de a visa mereu mai mult decât  ceea ce pot realiza cu adevărat.
  • Viața nu e alcătuită numai din rațiune, ci și din pasiuni.
  • Sexul este teritoriul privilegiat în care își fac apariția din catacombele personalității acei demoni avizi de încălcarea regulilor și pe care, în anumite împrejurări, e imposibil să-i alungi fiindcă și ei fac parte din realitatea umană. În plus, deși prezența lor presupune întotdeauna un risc pentru individ și o amenințare de disoluție și violență pentru societate, alungarea lor totală sărăcește viața, privând-o  de acea exaltare și beție - sărbătoarea și aventura -  care sunt și ele o necesitate a ființei umane.  
  •  Senzualitatea și poftele instictive capătă o nouă valoare morală, nu atât ca manifestări animalice, pe care omul trebuie să și le reprime se a face spre a face posibilă civilizația, ci ca un izvor al unei ”bestii divine” ce transformă un individ într-un mic zeu. Viața nu mai e formă; ea se risipește într-o arzătoare dezordine. 
  •  Fiindcă romanul este nu numai o frumoasă minciună care ne îndepărtează de lumea reală și ne subjugă cu adevăru-i imaginar, ci este și o parabolă care-și propune să ne instruiască, educându-ne spiritul critic, nu față de lumea din cărți, ci față de lumea în care trăim. 
  • Romanul este un labirint complex cu numeroase uși care se deschid pentru a te lăsa să pătrunzi în intimitatea lui. 
  •  Sexul nu îmbogățește și nu face fericite personajele, nu facilitează comunicarea, nu întărește solidaritatea, nu stimulează și nici nu completează existența; aproape întotdeauna e o experiență care îi transformă pe oameni în animale, îi denigrează și chiar îi distruge. 
  • În realitate, viața nu e niciodată ca în ficțiuni. Uneori e mai bună, alteori mai proastă, dar întotdeauna mai nuanțată, mai diversă și mai imprevizibilă decât cea mai reușită fantezie literară. Fiindcă viața reală nu este niciodată atât de perfectă, de rotundă, de coerentă și de inteligibilă ca în reprezentările ei literare.
  • Ficțiunea nu reproduce viața; ea o neagă, opunându-i o amăgire ce pretinde s-o înlocuiască. Dar, în mod greu de precizat, ea o și completează, adăugând experienței umane ceva ce oamenii nu descoperă în viața lor reală, ci doar în cele imaginare, trăite din plin, grației ficțiunii.
  • Ceea ce e omenesc e perfectibil, dar niciodată perfect. 
  •  Deși definițiile mai mult derutează decât lămuresc, o să definesc deocamdată romanul ca acel domeniu al ficțiunii ce încearcă să construiască prin fantezie și cuvinte o realitate fictivă și o lume aparte care, deși inspirate din realitatea inconjurătoare, n-o reflectă, ci mai degrabă o înlocuiește și o tăgăduiește. Originalitatea oricărei ficțiuni constă în faptul că e fictivă (chiar dacă sună tautologic), deci nu seamănă cu realitatea în care trăim, ci scapă de această realitate, dezvăluind o alta care nu există, și tocmai ffindcă nu există, o visăm și tânjim după ea. 
  • IMPERFECȚIUNEA, imposibilitatea de a atinge acel stadiu pe care fantezia și dorința îl consideră mai presus de cea mai izbutită realizare, îi conferă vieții umanitate, gustul aventurii, tentația riscului, incertitudinea ce dă savoarea plăcerii.
  • Dacă demonii colectivi sunt distructivi, cei intimi, care populează tainița secretă din inima fiecărui om, nu reprezintă oare  sursa dorințelor omenești, combustibulul fanteziei? Nu sunt ei oare rădăcinile artei, în general, și ale ficțiunii în particular?
  •  Asemeni ființelor vii, romanele cresc și, adesea, îmbătrânesc și mor. Cele care supraviețuiesc își schimbă pielea și existența precum șerpii sau larvele care se preschimbă în fluturi. Aceste romane spun noilor generații lucruri diferite de cele pe care le-au spus cititorului la apariția lor și uneori lururi pe care autorul nu s-a gândit niciodată să le transmită.
  • Literatura exclusiv erotică este de obicei, o retorică în care posibilele variante ale experienței amoroase se epuizează repede, începând să se repete apoi mecanic. 
  • Sunt incapabil să inventez o istorie. Tot ce scriu sunt lucruri trăite, observate, amintiri grupate și montate ulterior într-un tot coerent.
  • Un om poate fi nimicit, dar nu învins. 
  • Să iubim imposibilul!
  • Poezia este intensă; romanul este întins. Numărul, cantitatea fac parte din calitatea acestuia fiindcă orice roman se desfășoară și se împlinește în timp; iar timpul se face și se reface sub privirea cititorului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cele 10 porunci ale iubirii

Să-ți deschizi sufletul către o sursă infinită de iubire (Divinitatea), pentru a-ți reîncărca bateriile și a-ți regenera capacitatea de a iubi. Dacă nu faci asta, chiar și cea mai puternică dragoste pentru un om va intra în rutină și se va toci. Să nu ceri, până nu dai; să nu aștepți până nu oferi. Să-ți accepți trecutul pentru a avea un viitor. Să te iubești pe tine însuți. Dacă tu nu o faci, altcineva de ce ar face-o? Să înveți să-ți asculți și înțelegi pornirile interioare. Dacă nu știi ce cauți, cum o să știi ce găsești? Să asculți ce spune celălalt. Vei fi surprins ce diferență ar putea să fie între ce îți imaginezi tu că va spune și ce spune în realitate. Să nu-ți manipulezi sau constrângi partenerul de cuplu niciodată. Fiindcă în acea clipă dragostea a murit și în locul ei s-a instaurat controlul. Să știi că totul depinde de tine. În fiecare clipă iei o decizie care se reflectă asupra relației de cuplu. Să nu-ți imaginezi că dragostea este o bancnotă de 100$. În real

Decalogul tacerii

Taci cand nu ai ceva valoros de spus! Taci caci nu stii sa vorbesti pana nu stii sa taci ! Taci pana-ti vine randul sa vorbesti ! Taci atunci cand esti provocat ! Taci cand esti nervos si iritat ! Taci cand esti ispitit sa vorbesti ! Taci cand este ispitit sa critici ! Taci si nu ingadui limbii tale s-o ia inaintea cugetului tau ! Taci in biserica pentru ca Dumnezeu sa-ti poata vorbi ! Taci cand pleci din biserica pentru ca Duhul Sfant sa poata lucra in inima ta cuvintele pe care le-ai auzit ! Un cuvant de iubire poate vindeca. Un cuvant bun poate usura poveri. Un cuvant delicat poate netezi calea. Un cuvant vesel poate lumina ziua. Un cuvant nepasator poate invrajbi. Un cuvant amar poate amplifica ura. Un cuvant dur poate distruge o viata. Un cuvant violent poate izbi taios si ucide.

Manualul războinicului luminii

    Războinicul luminii se comportă ca apa și curge printre obstacolele pe care le întâlnește.     În unele momente, a rezista înseamnă a fi distrus; prin urmare el se adaptează împrejurărilor. Acceptă, fără a se plânge, ca pietrele de pe drum să îi poticnească înaintarea prin munți.    Tocmai în asta constă forța apei: ea nu pate fi niciodată spartă cu un ciocan sau rănită cu un cuțit. Și cea mai puternică spadă de pe lume e incapabilă să lase o cicatrice pe suprafața ei.   Apa unui râu se adaptează drumului posibil fără a-și da uitării obiectivul: marea. Fragilă la izvor, ea își adaugă treptat forța celorlalte râuri pe care le întâlnește.     Un războinic al luminii nu se lasă niciodată intimidat.   Fuga poate fi o excelentă artă a apărării, dar nu poate fi folosită când frica este excesivă. În dubiu, războinicul preferă să facă față înfrângerii și apoi să-și vindece rănile - deoarece știe că, dacă fuge, îi dă agresorului o putere mai mare decât merită.     În fața u